OPTIMERA din stressreduktion

Den röda tråden framöver här på blogg och pod kommer att vara ”OPTIMERADIG – för att uppnå ditt bästa jag”. Det är nog så jag tolkar mitt eget hälsotänk. I USA pratar man mycket om biohacking. Nördar som på olika sätt försöker förbättra olika delar av sitt liv, sin kropp och därmed sin hälsa. Jag har många spännande personer på min lista över de jag vill intervjua på min podcast. Och jag hoppas få ja från de flesta. Så häng med.

Till inläggets rubrik. Jag har länge känt att jag har en ganska hög grundnivå av stress i min kropp. Och jag försöker på olika sätt få ner den. Yoga, mindfulness, träning, kosttillskott samt att jag försöker organisera min vardag så jag får mer tid över till mig själv.

Så har jag kommit över en del intressanta appar till min iPhone som jag tänkte nämna. Och ett helt nytt begrepp på hjärtslag. Nämligen HRV (Heart rate variability). Mellanrummet mellan två hjärtslag är aldrig riktigt exakt identist, utan skiljer sig åt i kraft, tid och längd. Det är fullt normalt till skillnad från arytmi, där variationen mellan slagen är uppenbart olika.

HRV påverkas av t ex vår stress och regleras fysiologiskt av autonoma nervsystemet. En vältränad person har högt HRV i vila, medan HRV sjunker under ansträngning. En arbetspuls har därför ofta mindre HRV än en vilopuls. Personer som är stressade, äldre och sjuka har lägre HRV i vila. Så om man är lugn har man högre HRV.

Jag hämtade för ett tag sedan hem appen SweetBeat som kan registrera mitt HRV. Alltså mellanrummet mellan mina hjärtslag. Just för denna app behövs ett pulsband över bröstet. Det hade jag redan som jag använder när jag tränar. Mitt är från WAHOO.

Appen säger att HRV bör ligga mellan 55-90. Mitt har legat runt 30… Sen sjunker HRV med ålder, så det tyckte jag förklarade en del. Men jag tyckte det ändå gav en klar signal om att min känsla är rätt, att jag har en hög grundnivå av stress i kroppen. Och har man haft det länge, så är det inte säkert att man ens tänker på det. Det har blivit ett normalt tillstånd.

Vad har man då för nytta av att veta detta? Jo, för det första så får man ett tecken på om man är stressad eller inte. Och så innehåller appen en del smarta funktioner. Den ger dig t ex hjälp med att reglera andningen. För rätt andning kan sänka stressen och därmed höja HRV. Jag har under dessa veckor inte nått så stor framgång med detta. Tills igår 🙂 Då testade jag helt enkelt att stabilisera andningen med hjälp av en annan app som heter Stress Doctor. Den hjälper till att synka andning och hjärtslag. Den körde jag ca 10 min och gick sen över till SweetBeat igen. Och döm om min förvåning när mitt HRV låg på 68 i snitt och med en topp på 76. Appen visar också en kurva över stress. Och min kurva för stress har aldrig varit under HRV-kurvan. Vilket den var med råge nu.

I morse gjorde jag ett nytt försök och hade till att börja med ett lågt HRV. Jag ändrade min andning och HRV gick upp direkt.

Så kan man ju inte hålla på hela dagarna. Men jag är helt säker på att detta är en träningssak som allt annat. Så gör man detta några gånger per dag, så kommer man att nå resultat.

Jag tycker sånt här är oerhört spännande. Jag återkommer med mer info framöver. Jag håller också på att få till en intervju med en expert på detta. Så följ bloggen om du är intresserad.

hrv

optimera

Benny Ottosson
www.optimeradig.se
Gillar du innehållet så blir jag jätteglad om du hjälper till att sprida budskapet vidare 🙂 Twittra t ex om min blogg. Och dela gärna detta inlägg. Produkter du köper på min sida får jag provision på. Ditt pris är alltid detsamma. Men du stöttar mitt ”folkhälsoarbete” genom att handla via länkarna. Bli gärna vän med mig på Facebook, följ mig på Twitter och Instagram. Kontakta mig på bennyottosson@me.com eller på tel 0708-519161.

Follow Me on Pinterest

3 reaktioner på ”OPTIMERA din stressreduktion

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *