iPhone & hälsa

Som de flesta vet älskar jag min iPhone (och mina andra Apple-produkter). Varje morgon använder jag iPhonen med ett antal hälsoappar. Så för den som är intresserad. Här kommer de:

Whitings
Appen som hör till min våg. Vågen har jag vid sängen, så det är lätt att ställa sig på den varje morgon. Jag har inga problem med vikten, men ändå kul att följa variationen dag för dag. Och se mitt matintag förändra vikten. Man lär sig lite om kroppen. Sen mäter den morgonpuls, fettprocent, temperatur i sovrummet samt luftkvalitet. Temperaturen är intressant och viktig för bra sömn.

iTunes
Med iTunes kör jag mitt QiGong program varje morogn. Jag har tre program jag alternerar mellan. De är på 20, 30 och 40 minuter. Ger en skön stillhet som start på varje morgon.

SweetBeat
En app för att mäta stress (HRV) och träna lugn andning. Den är kopplad till en vanlig pulsmätare som jag har runt bröstet. Det är lite kul att se hur stressen över tid förändras. Och det är bra att träna lugn andning lite då och då. Den är viktigare än man tror. Hör min podcast om andningen.

Lumosity
Här handlar det om brainworkout 🙂 Det är en app som ger lite hjärngympa. Det är kul att få dra igång hjärnan på ett roligt sätt varje morgon.

Hoppas det gav lite inspiration om vad du kan göra med din iPhone när det gäller hälsa. Och när Apple Watch kommer så blir det nog mer. Problemet är bara att detta inte ska få motsatt effekt och stressa en istället. Så jag är lite kluven till Apple Watchen. Men det är väl som med allt annat. Man får lära sig att hantera det.

www.optimeradig.se
Gillar du innehållet så blir jag jätteglad om du hjälper till att sprida budskapet vidare med knapparna nedan. Produkter du köper på min sida får jag provision på. Ditt pris är alltid detsamma. Men du stöttar mitt ”folkhälsoarbete” genom att handla via länkarna. Bli gärna vän med mig på Facebook, följ mig på Twitter och Instagram. Kontakta mig på bennyottosson@me.com eller på tel 0708-519161.

3 reaktioner på ”iPhone & hälsa

  1. Den trådlösa tekniken-myntet har en förskräckande baksida hälsomässigt – och då särskilt för barn och tonåringar – som jag ser det.

    Ingående i sak om vad jag grundar det på här.

    I o f s så kan jag ha fel i detta – men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

    1. Skrämmande och intressant. Även om mitt blogginlägg inte handlade om att använda telefonen så mycket som möjligt 🙂 Jag tror också man ska utsätta sig för dessa saker med måtta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *